söndag 4 december 2016

Ökad direktavkastning med över 500%

Några gånger per dag loggar jag inte på mitt Avanza-konto. Jag ser hur pengarna växer, och räknar på kommande utdelningar. Tyvärr blir jag lätt blind inför de framsteg som jag faktiskt gör. Hittills har jag bara haft enskilda utbetalningar, högst marginella men även en lite större från Investor på 440:- Jag började köpa mina första aktier under april månad 2016, och hade dessförinnan bara handlat med indexfonder. 


Just nu känner jag mig allmänt trött, energin är slut eftersom jobbet som lärare slukar mycket energi och jag kan bli håglös, vill liksom ingenting. Jag har satt delar av livet på paus och satsar mer energi på att få snöbollen i rullning än mycket annat. Jag tror att det är ganska lätt att bli besatt av sparandet, men för min del handlade det mest om att komma över första vägbulan 100 000: -


Många menar att det blir lättare efter detta belopp, och det blir alltmer tydligt hur pengarna arbetar. Jag har en avkastning på 3,9% just nu, och det är klart godkänt. Under föregående månad sålde jag min Spiltan Räntefond och investerade pengarna i Hemfosa och Swedish Match. Båda bolagen har backat en aning, och för Swedish Match del handlar det om svårigheter att konkurrera med andra tobaksbolag i bl.a. USA. Dessa bolag säljer likvärdiga produkter fast till lägre priser.

Just nu känner jag mig bara less, men jag antar det beror på det sedvanliga vintermörkret tillsammans med stressen terminsavslutning på jobbet. Det är min förhoppning att jag börjar dra på smilbanden inför våren, värme och utbetalningar. Om vi räknar på den procentuella ökningen av direktavkastning sedan min första utbetalning får vi följande:
2412/440 x 100 = 548%.

Castellum: 4,25 x 34 = 144kr
Hemfosa: 4.20 x 132 = 554 kr
Investor: 10 x 54 = 540 kr
J&J: 26,72 x 2 = 53,44 kr
Skanska: 7,50 x 14 = 105 kr
ICA gruppen: 10 x 29 = 290 kr
Handelsbanken: 4,50 x 45 = 202 kr
Hennes Mauritz: 9,75 x 25 = 244 kr
Activision Blizzard: 2.21 x 2 = 4.42 kr
Swedish Match: 9.50 x 29 = 275 kr

Uträknad Direktavkastning: 2412 / 62092 x 100 = 3,8845583
Direktavkastning: 3,9%
Sammanlagda Utbetalningar:  2412: -

Utöver detta tillkommer en bonusutbetalning från Swedish Match i december som jag inte räknat in. Hur resonerar ni i sviterna efter amerikanska presidentvalet, och hur ser vinterns inköp ut för er?


7 kommentarer:

  1. Fin blogg du har. Ser att du äger två av mina största aktieinnehav. Vill tipsa om hur du kan få lite extra avkastning i Handelsbanken aktien. En taktik jag kört med i flera år.

    http://slimis20.blogspot.se/2016/10/arbitrage-ar-en-mojlighet-till-fina.html

    Jag har även bra tips på att ringa billigt och bra kreditkort man kan använda istället för storbankernas.

    Önskar dig lycka till med ditt framtida sparande.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Det stämmer nog bra det du säger. Just nu har jag inte så pass mycket kapital i Handelsbanken så jag tjänar på ett byte, men det kommer nog att bli tänkvärt framöver. Tack för att du tittade förbi min sida.

    SvaraRadera
  3. Hade en gång i tiden inte heller så mycket i Handelsbanken. Jag har bytt mellan A och B aktierna 3 gånger totalt och är säker på att det kommer bli en prisskillnad i framtiden också. Den dagen A aktien är billigare än B aktien igen kommer jag göra ett nytt byte. Att du har 45 aktier är inte negativt. Snarare positivt då det är lättare att omsätta dina aktier. Tänk bara på hur mycket courtage du lägger så att du gör en bra affär. Ett annat tips är att tänka på courtage vid köp av utländska aktier. Många vet inte att nätmäklarna lägger på en växlingsavgift på 0.5% plus courtaget. Om du i framtiden har t.ex. 200 000kr i amerikanska aktier får du räkna att dom kostar 1000 kr i växlingsavgift att sälja plus courtaget. Har du istället en svenska aktie för 200 000 kr kostar affären 100kr. Jag gjorde själv detta misstag när jag en gång i tiden sålde McDonalds aktier för över 300 000kr. Det kostade mellan 2500-3000 kr att bli av med aktierna. Sen kostade dom ungefär lika mycket att köpa in... Så mitt tips är att endast köpa amerikanska aktier om du tänkt behålla länge eller helst hela ditt liv. Måste du sälja dom kostar det rejält. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Bra att du nämnde amerikanska aktier, kände inte till detta :) Jag har visserligen bara J&J och Activision Blizzard. Hade en olycklig timing på mina köp, och handlade precis innan en dipp, men jag gissar att dom tar fart igen.

    SvaraRadera
  5. Ja det är alltid bra att veta om kostnaderna :) Det brukar vara svårt att få en perfekt inköpskurs. Viktigaste är att bolagen man äger presterar bra på sikt :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Tråkigt att läsa att du är energilös. Jag tror det drabbar många av oss under vinterhalvåret. Ett tips kan ju vara att du inte lägger så mycket tid på din ekonomi/börs på ett litet tag. Låt det vila lite. Du verkar ändå ha rätt bra koll på dina investeringar och ingenting förändras om du lägger lite mindre tid på detta under en kortare period. Gör någonting annat. Sov, läs bra böcker, gå lite rundor vad som helst utan att sitta framför datorn och spana på siffror och räkna på allt och framtid. Försök leva i nuet också, det är lätt att missa.

    SvaraRadera
  7. Tack Nicke! En nykter observation, det är lätt att bli besatt. Jobbar som lärare och har betygssättningen kvar, men jag har haft rätt bra framförhållning så det mesta är klart.
    Ikväll blir det att däcka framför tv:n, kanske en glögg eller två :)

    SvaraRadera