tisdag 31 oktober 2017

Utdelningar sedan start

Jag har haft ganska blygsamma utdelningar sedan 2015. Totalt har jag ackumulerat 3995: - sedan start, kanske inte mycket att skryta med - men jag är på gång.


 Detta är alltså ett minimum vad som kommer att slinka in under nästa år, förhoppningsvis mer. Sedan start har jag lagt tonvikten på indexfonder för att skapa en marginal för mig själv, alla har en transportsträcka när det handlar om investeringar. Historien har även visat att billiga indexfonder generellt ger en bättre avkastning på sikt. 

                                                                        
                                                                      Samlade Innehav




ISK Bostad


                                                                       Kapitalförsäkring

                                 


Men visst är det roligare med enskilda bolag, och se hur utdelningarna strömmar in. Det är också tydligt mätbar bekräftelse på att pengarna jobbar. I mina grafer tog jag dock inte med det tredje kontot, detta eftersom jag bara fått dryga 150:- i utdelning där.

Så fort en utdelning kommer så återinvesterar jag denna med en gång, men väljer sällan indexfonder. För mig är det roligare att återigen köpa aktier av symbolvärdet ”hur jag ökar utdelningen inför nästa år”.



Utdelningsmånaderna under våren får det att pirra lite extra, men även enstaka månader under året. Hemfosa och Saltängen är bolag som delar ut flera ggr på år. Det är därför lite extra roligt att få in pengar även under den mörkare delen av året.

Denna månad blev det endast aktieköp för 1500: - detta eftersom jag amorterade på min säng. Sängen köptes räntefritt på Mio för 19 000: - och denna månad betalade jag 8000:- av den summan, nästan hälften.

Under november månad kommer jag att handla julklappar, amortera på sängen och samma sak där; inte mycket går till portföljen under nästkommande månad.

Eftersom jag numera har nått 214 329:- och jag har innehaven fördelade på passiva indexfonder + högutdelande aktier kan jag för första gången börja slappna av lite grand. Jag ser hur kapitalet fluktuerar, men är också än mer trygg med att pengarna jobbar och framförallt växer.

Hoppas att ni har det fint

Kram VÄL


3 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser stabilt ut! Det svåraste med investeringar är att skynda långsamt. Det är lätt att bli otålig men inget snack om saken att du har lagt en fin grund för framtiden. Visst kan det kännas lite nesligt att inte kunna investera fullt ut varje månad men det finns och kommer till att finnas saker man måste unna sig en o annan gång, det finns ju ett liv utanför ekonomi och börs :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, det värmer. Sparandet blir som vanligt en besatthet för mig och jag tappar fokus på saker och ting. Vad jag ändrat är förmågan att unna mig saker, och inte bara investera. Jag älskar verkligen min nya säng, det bästa som jag köpt.

    SvaraRadera
  3. Ha ha, ja när man är "in the zone" är det riktigt bittert att behöva lägga större pengar på annat. Själv köpte jag precis en släpvagn med godkänt lås för runt 15.000:- Men ingenting jag kunnat vara utan och nu är plåstert väckdraget och istället är jag glad. Nu har jag en fin släp för resten av mitt liv.

    SvaraRadera