söndag 19 november 2017

Utdelningar alla månader på året nu!

Det har tagit sedan juli 2015, men nu rullar allt på som det skall. Starten är alltid seg, men jag har prioriterat indexfonderna främst och ångrar mig inte. Pengamaskinen arbetar för fullt, och jag ser hur kapitalet växer.

Mitt ursprungliga mål var 250 000:- och det beräknas ta ca: 3 år (har för närvarande 215 000). Jag gick in på Avanza i juli 2015 med 50 000: - och sedan har det rullat på.

Vad som stökat till det för mig i början har varit självdisciplinen, att ställa om från överflödig konsumtion till ett mer återhållsamt shoppande. Tidigare blåste jag flera tusen varje månad på skräp, som jag numera istället lägger undan på sparande.


Som vanligt är jag blind för de framsteg som jag gör i vardagen. Det vanligaste misstaget jag gör är att logga in på Avanza varje dag för att bevaka framstegen. Det är då man inte ser skogen för alla träden.

När jag idag för första gången lade upp mina utdelningar månadsvis inser jag hur pengar strömmar in alla månader. Jag ägde tidigare Swedish Match som har generösa utdelningar i december, men sedan en barndomsväns mamma blev sjuk i lungcancer ville jag inte vara med längre, och sålde innehavet.

Märk väl – jag tror på mina innehav, och har inte anpassat köpen för att få utdelningar varje månad. De klenaste utdelningarna som jag har är de Amerikanska, men där har värdeökningen på aktierna istället varit fenomenal.

Ackumulerade utdelningar hittills: 4000: -

Kanske ni kan tipsa mig om hur jag skall boosta utdelningarna inför vintermånaderna?

Utdelningar Månadsvis

Jan: Hemfosa
Feb: Johnson & Johnson
Mars: Castellum, Johnson & Johnson, Axfood
April: Handelsbanken, Skanska, Ica-Gruppen
Maj: Abbvie, Activision Blizzard, Investor, Hemfosa, Securitas, Duni
Juni: Johnson & Johnson
Juli: Saltängen, Hemfosa
Augusti: Abbvie
Sep: Johnson & Johnson, Castellum
Okt: Hemfosa, Saltängen
Nov: Abbvie
Dec: Johnson & Johnson


Nuvarande Direktavkastning 

Abbvie: 16,19 x 8 = 130 kr
Activision Blizzard: 2.30 x 10 = 23 kr
Axfood: 6 x 47 = 282 kr
Castellum: 5 x 80 = 400 kr
Duni: 5 x 62 = 310 kr
Handelsbanken: 5 x 70 = 350 kr
Hemfosa: 4.40 x 165 = 726 kr
ICA gruppen: 10,50 x 21 = 221 kr
Investor: 11 x 36 = 396 kr
Saltängen: 9.80 x 18 = 176 kr
Securitas: 3.75 x 23 = 86 kr
Skanska: 8.25 x 44 = 363 kr
J&J: 21.24  x 4 = 94 kr
Ubisoft: 0


Uträknad Direktavkastning: 3557/ 107 886 x 100 = 3,3 %
Direktavkastning: 3,3 %
Sammanlagda Utdelningar: 3557: -


Med vänlig hälsning

VÄL

7 kommentarer:

  1. Oj det var inte dåligt med utdelning varje månad :-) Kul att det går bra med sparande i övrigt för dig. Som du skriver tar det lite tid att vänja sig att spara istället för att konsumera. Men med tiden blir det en livsstil.

    Fortsatt lycka till med portföljen.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Tack Slimis för den vänliga kommentaren. Det har känts som det gått segt på sistone. Det kan ha att göra med att vi haft en dippande börs. Jag börjar redan längta efter utdelningmånaderna till våren :) Jag skriver snart några rader på din sida.

    SvaraRadera
  3. Vi har haft en otroligt bra börs de senaste åren. Visst kan det kännas motigt när ens innehav sjunker i värde. Speciellt när det börjar bli större summor man börjar gå back. Det som är viktigt vid en nedgång är att man känner sig säker på de bolag man har investerat i och att man inte säljer av i panik. Tids nog kommer det solsken efter regn. Viktigt är att ha en stabil ekonomi utanför börsen så att man inte blir tvingad att sälja av med förlust. Låg ju själv back över 100 000 kr i Handelsbanken en period men jag höll kvar bolaget och sålde sedan med över 100 000 kr i vinst. Just nu ligger jag back i H&M och det är ju inte heller kul. Men det gäller att ha tålamod och tids nog tror jag bolaget vänder den dystra utvecklingen. Men med tiden får man nog räkna med att åka på någon smäll. Bara titta på alla som har förlorat stora summor i Ericsson och Fingerprint. Telia har väl inte heller varit så kul att äga samt Ratos för att ge några exempel. Men jag trodde aldrig att H&M skulle hamna i denna jumbo liga. Man ska alltid ha i åtanke att investera sina pengar innebär en risk. Men det innebär även en risk att spara sina pengar på ett bankkonto. Då äter ju inflationen upp pengarna med tiden. Hoppas du känner dig piggare snart och kämpar vidare :-)

    Bästa hälsningar Slimis

    SvaraRadera
  4. Tja en boost kan ju vara lite preferensaktier om du kan tänka sig det. Så boostade jag mina utdelningar och det har jag inte ångrat, min korta sparhorisont gör det väl motiverat.
    Jag har nog missat något men Swedish Match har bara extrautdelningar i december, den ordinarie är väl på våren april/maj? Det ser bra ut i din portfölj och det kommer med tiden att bli ännu bättre :-)

    SvaraRadera
  5. Tack Slimis för din din kommentar

    Hur det går för H&M får man nog låta tiden utvisa. Jag tror att de gjort de större förlusterna på dåligt internethandel. Konstigt med tanke på att H&M torde vara en av de strörre aktörerna på världmarknaden? Just nu är jag skeptisk mot H&M, men hoppas att de lyckas att vända trenden i relation till alla investerare.

    Tack för att du skriver på min blogg

    Kollar förbi senare

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  6. Hej Procentpanik

    Jag precis som du ägt Swedish Match, och det stämmer hur de har generösa utdelningar i december med en extra utdelning. Men man får beakta själv vad man vill sponsra. För mig gick jag ur när min barndomsväns mamma drabbades av lungcancer.
    Vidare pågår så många anti-tobakskampanjer nuförtiden, och undrar hur det påverkar konsumtionen av dessa produkter?

    Men jag håller på dig, och skall kika förbi din sida snarast

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  7. Du är alltid välkommen till min sida. Om du inte gjort det innan så titta under fliken preferens-stugan så kan du se hur min lilla boost-maskin ser ut :-)
    Nu har jag även påbörjat det nya boostbygget med ETF-stugan. Det ska bli minst lika spännande att se hur den utvecklar sig.

    SvaraRadera