onsdag 8 november 2017

Var micro-ambitiös istället

 Under åren som jag har börjat sparat har pengar blivit en besatthet. Mycket av vanliga rutiner föll i glömska, och allt började handla om att snåla.

Anledningen till detta var en ganska enkelt sådan; jag ville komma upp i så pass stort kapital så pengamaskinen kom igång. Numera har pengar börjat trilla in automatiskt, inte alltid jättestora summor – men några hundringar vid varje utdelning.

Mina indexfonder genererar i genomsnitt runt 8 % per år, och detta blir alltmer intressant när det står i relation till 215 000:-

För några dagar sedan skaffade jag mig ett gymkort, och skall nu försöka att komma i form på riktigt. Utgiften ligger på 450: - i månaden, men då kan jag: träna på gym, simma, cykla, gruppträna mm.

Jag kan känna mig ledsen över att jag satt mitt liv på paus under många år.
Jag hade en osund livsstil, och ville inte vara vaken fullt ut. När jag sedan gick in för sparandet så satte jag återigen mitt liv på paus genom att bli alltför snål.

För mig gäller det nu att få en ny relation till pengar, och nya livsmål. Jag har lyssnat på Tim Minchins examenstal vid ett flertal tillfällen och jag skrattar alltid åt hur han vidmakthåller att ha ”micromål i livet”. Detta för att om man viger för många år av sitt liv åt att jaga ett mål, kanske man sedan finner att det inte alls är vad man ville ha när man väl är framme.


Därför har jag börjat träna, äta mindre godis, och framförallt börjar teckna och måla igen.




2 kommentarer:

  1. Kloka ord i ditt inlägg och TM är ju en skön snubbe där jag för ett par år sedan upptäckte honom och har sparat ett par klipp på tuben. Självdistans och ordknyppleri i högklassigt utförande präglar flera av hans framträdande.
    En favorit som jag har: https://www.youtube.com/watch?v=mcdtVD8X1-A

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren, jag kollade på klippet och det var en väldigt roligt låt. Killen har verkligen en begåvning.

    SvaraRadera