fredag 1 december 2017

Black Friday & Återfall

Sedan jag var tonåring har jag älskat ljud och hifi. Detta har bidragit till att jag lagt pengar på stereoprylar under många år. Men sist som jag köpte en stereoförstärkare var för 8 år sedan.


Under en lång tid har jag övervägt att uppgradera min befintliga förstärkare med en kraftigare variant. Detta är en längtan som jag haft under flera år, men köpet har inte blivit av. I samband med Black Friday var just denna modell prissänkt med många tusenlappar, och jag kunde inte stå emot.

Många slantar spenderades på kredit eftersom jag för närvarade inte hade pengarna på kontot:(

Är jag ledsen för mitt köp? Noop det är jag inte, just för att hela vardagsrummet sjuder av underbar musik. Sedan juli 2015 har jag pressat in pengar på börsen utan att ens unna mig en semester. Jag känner att musiklyssning ändå är en mini-semester för mig, och det är så jag rättfärdigar mitt köp.


Sparandet och kapitalet

För övrigt känner jag inte att det händer alltför mycket i mina portföljer. Kapitalet har backat lite sedan i somras sedan börsens sättningar. Det senaste halvåret har präglats av en del utgifter: en dyrare säng från MIO, nya glasögon och nu en förstärkare. 
Den enda onödiga utgiften kan man nog tillskriva förstärkaren, men ack vad skönt välljud den sprider:)

Glasögon är till för att se med, och sängen har kommit väl till pass i samband med att jag träffade någon i somras. Det känns skönt att ha sällskap i livet igen, och allt känns mindre andefattigt.

Jag trodde dock att efter jag skrapat ihop 215 000:- att saker skulle börja hända på riktigt, att kapitalet skulle börja ta det logaritmiska språng jag längtat efter, men icke! Min portfölj backar inte heller avsevärt, men jag gissar att börsen varit ganska sval sedan i somras, och jag får betrakta kommande månader som en tid för aktie-shopping. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan jag dock fira hur jag får utdelningar alla månader på året, även om vissa är mindre än andra.

Jag blickar på nya innehav som: Volvo, Starbucks Corp, Kopparbergs, men har ännu inte bestämt mig.

Kanske ni kan ge mig input på dessa bolag?


Mvh VÄL

7 kommentarer:

  1. Hej,

    Några reflektioner i all välmening. Du borde bygga upp en buffert så att du aldrig behöver köpa något på kredit eller låna (undantag bostad)
    Med den lättillgängliga bufferten kan du parera överraskningar i vardagen samt passa på vid REA och köpa det du önskar oberoende om det är dagen innan löning eller inte.

    Av egen erfarenhet kan jag säga att den logaritmiska utvecklingen dröjer och stundtals går det riktigt segt men det handlar om ett maraton. Man måste bygga upp en ordentlig "snöboll" innan det börjar hända saker. Men det finns inga genvägar utan det är bara att köra på oberoende hur börsen går för stunden. Sprid riskerna så tom om man åker på en mina så blir inte skadan allt för stor. I min portfölj får tex ingen enskilt bolag utgöra mer än 7% av totalen.
    Därmed säger jag inte vad du ska göra och inte göra :) men ville bara ge dig min syn på några saker.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
  2. Buffert har jag tom, för just denna spontanshoppning. Men jag hade just inte marginalen att plocka ut pengarna från Avanza eftersom det var fredag eftermiddag. Jag kommer ta plocka loss denna buffert så fort första inbetalningen skall ske. Jag tar inte illa upp för tips, utan tycker bara att det är trevligt att folk skriver.


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra att ha bufferten lättillgänglig på ett bankkonto så man alltid snabbt kommer åt det. Själv håller jag även en buffert i kontanter hemma, ifall bankens system lägger av under några dagar eller liknande. Det är sällan man behöver tillgripa dessa pengar men det kan vara avgörande.

      Mvh/XO

      Radera
  3. Jag kommer att börja använda kreditkortet som avsett. Dock så kommer Preemkortet och ShellMastercard endast ha pengar på sig för räntans skull. 2%, Jag tror att XO menar att man ska ha bufferten i lätttillgängliga kontanter, men å andra sidan kan du lika gärna använda kreditkortet för att tjäna lite bonus.

    SvaraRadera
  4. Jag har en faktor 10 på det du har skrapat ihop och jag känner egentligen ingen skillnad. Pengarna finns där de finns och man ska nog inte tänka att de finns överhuvudtaget. Det du ska göra är att låta pengarna jobba i fred. Fortsätta jobba, även om du är sugen att time:a marknaden.

    SvaraRadera
  5. Nu hade jag ett konto där pengarna låg och väntade. Tanken var att jag skulle sälja gammal hifi för att sedan betala mellanskillnaden på det nya köpet, vilket förmodligen kommer att hända när jag får grejerna sålda :) Jag hade hoppats på lite mer action under året med fonderna/aktierna - men känner att det varit lite stiltje under höst/vinter. men det kanske kommer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är i grunden en datornörd och har samlat på mig en massa massa grejer som jag inte använder. Har sålt en hel del för att få mer plats hemma. Pengar som kan användas till att investera.

      Radera